تبلیغات
حسینی وبلاگ - مسیحیت در ادوار تاریخ
 
درباره وبلاگ


با سلام از اینکه مارا انتخاب نموده اید ممنونیم.ما(گروه وبلاگ نویسی حسینی)در صددیم به بهترین نوع در ارائه ی مسائل دینی و فرهنگی در خدمت شما باشیم.غرض ما از راه اندازی وبلاگ روشن تر کردن ذهن خوانندگان درباره مسایل فرهنگی واسلامی و ترویج فرهنگ صحیح اسلامی در جامعه است.از آن لحاظ ما در یک کشور جهان سوم زندگی میکنیم ودین امری بدیهی در جامعه ماست و تبلیغات گسترده ای برای دین ستیزی در این کشورها اعمال شده برآن شدیم با حرکتی بسیار میانه روانه ،نه تند خو و نه کند رفتار به بررسی این مسایل بپردازیم.مطمئنم که بازدید کننده های همیشگی ما این را میدانند و بر این گفته صحه میگذارند.در این مدت که در اینترنت گشت میکنید با ما باشید و با نظراتتان مارا در این امر خیر یاری دهید.

مدیر وبلاگ : محمد حسینی
نظرسنجی
نظر شما درمورد حسینی وبلاگ چیست؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
hossainee.mihanblog.com
حسینی وبلاگ
سلام باعرض پوزش بدلیل بروز نشدن وبلاگ،ما (گروه وبلاگ نویسی حسینی)در اپحال انجام یک عمل بسیار بزرگ هستیم. برایمان دعا کنید.با خبر
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
چهارشنبه 23 تیر 1389 :: نویسنده : محمد حسینی

مسیحیت دینی است كه بیشترین پیروان را در دنیا دارد و بعنوان یك دین دعوتگر در جهان مطرح است، بنابراین دو خصوصیت لازم است به حقیقت و ماهیت آن پی برد. مسیحیت آنگونه كه امروزه در دنیا مطرح است و پیروانش بر آن عمل می كنند چگونه دینی است.

 

در مورد تعریف مسیحیت در ((دایره المعارف بریتانیكا)) چنین آمده است: ((آن مذهبی كه اصالت خود را به یسوع (عیسی) ساكن ناصره نسبت می دهد و او را به عنوان برگزیده ی خدا ((مسیح)) قبول دارد.آلفرد ای گاروی در دایره المعارف دین تحت مقاله ی مسیحیت این تعریف را بیشتر باز می كند و می نویسد: ((مسیحیت)) ، راچنین می توان تعریف كردكه عبارتست از مذهب اخلاقی، تاریخی، كایناتی، (جهانی)، موحّدانه و مومن به كفاره كه درآن رابطه خدا و انسان به وسیله ی شخصیت و كردار عیسی مسیح محكم شده است.)) پس از بیان دادن عبارت گاروی هرجزء آن را تشریح می كند و میگوید: ((مذهب اخلاقی:آن مذهبی است كه درآن برای رسیدن به اهداف دنیوی، عبادتها و قربانیها تعلیم داده نشده اند بلكه نیل به كمال روحانی و حصولرضای پروردگار مد نظر بوده است. مذهب تاریخی: مذهبی كه محور فكر و عملش یك شخصیت است ، یعنی حضرت عیسی علیه السلام كه قول و عمل ایشان به عنوان آخریت معیاراست. كایناتی(جهانی):هدف ازجهانی بودن اینستكه این مذهب مختص به یك رنگ ونسل است بلكه ((دعوت))آن جهانی است. موحدانه: منظور از موحدانه بودن اینست كه با وجود پذیرفتن سه اقنوم ، خدارایكی می دانند.ایمان به كفاره:درموردایمان به كفاره می نویسد: ((مسیحیت فكر می كند كه رابطه ای كه  می بایست در میان انسان و  خدا می بود در آن خلل آمده بود لذا لازم بود كه این رابطه دوباره محكم شود و این كار فقط با میان انداختن مسیح ممكن بود.))

منابع شناخت مسیحیت

برای شناخت مسیحیت اولین مرجع قرآن كریم است ومرجع دوم (تعلیمات نصاری)انجیل و تفاصیل وتفاسیرآن است.زمانی كه قرآن كریم نازل می شد،از حیات مسیحیت بیش از شش قرن گذشته بود و تغییرات زیادی در آن صورت گرفته بود كه قرآن مجید نیز به این تغییرات اشاراتی دارد.توحید و شرك در آن بالاترین جایگاه را دارد. ماْخذ دوم،انجیل یا كتاب مقدس است و لازم است بدانیم كه مراد از كتاب مقدس چیست؟ كتاب مقدس مشتمل بر تورات،اناجیل و نامه های رُسُل است.

تورات طبق ادعایشان عبارت است ازكتابها و صحایفی كه بر پیامبر قبل از حضرت عیسی علیه السلام نازل شده است كه دراصطلاح كتابهای(( عهد قدیم)) نامیده می شود.واناجیل وناهه های رسل موسوم به ((عهد جدید))است و مطابق ادعای عده ای از انصاری پس از حضرت عیسی علیه السلام بوسیله الهام نوشته شده است.ولی بسیاری دیگر از نصاری الهام را رد كرده اند. كتابهای عهد قدیم در مورد خلقت جهان وانسان واخراج حضرت آدم ازبهشت ، شریعتهای پیشین ازحضرت موسی تا حضرت ملا خیا وانبیای گذشته وحوادث مختلف تاریخی واجتماعی اقوام وملل گذشته بحث می كند.

ناگفته نماند كه این تورات با تلمود یا مشناكه در نزد یهود است تفاوت دارد. كتابهای عهد جدید عبارت است ازاناجیل اربعه:متی،مرقس،لوقا،یوحاو بیست و دو نامه(رساله)؛اولین رساله منسوب است به لوقاوچهارده رساله متعلق به سینت پاولزsain pauls و یك رساله از یعقوب (جیكوب)و دو رساله منسوب به پطرس و سه رساله از یوحنا وآخرین رساله نوشته یهودا است و مكاشفه ی یوحنا نیز دز پایان رسایل مذكور است.

موضوع بحث اناجیل اربعه شخصیت حضرت مسیح علیه السلام است از وقت حمل وزمانیكه به صلیب آویخته شد-طبق عقیده آنها- و بلند شدنش از قبر سه روز بعد از وفات و به آسمان رفتنش پس از چهل روز ؛خلاصه اینكه عقیده الوهیت، صلیب و فدیه (كفاره) از همین اناجیل تا حدی بر می آید.و رسایل رسل بیشترمشتمل برتعلیم و عقاید واحكام است. كتاب مقدس فعلی مشتمل بر این صحایف و رسایل است و كتابها و صحف دیگر نیز وجود داشته است كه به مرور زمان از بین رفته است.

 حقیقت انجیل

و قفینا علی آثارهم بعیسی بن مریم مصدقاً لما بین یدیه وآتیناه الانجیل فیه هدیً و نور و مصدقا لما بین یدیه من التوراه و هدیً و موعظه للمتقین))[1]؛و به دنبال آنان (یعنی پیغمبران پیشین)،عیسی پسر مریم را بر راه و روش ایشان فرستادیم كه تصدیق كننده ی توراتی بود كه پیش از او فرستاده شده بود،و برای اوانجیل نازل كردیم كه درآن رهنمودی(به سوی حق)و نوری(زداینده ی تاریكیهای جهل ونادانی،وپرتواندازبراحكام الهی)بود،و تورات را تصدیق می كردكه پیش از آن نازل شده بودو برای پرهیزگاران راهنما وپند دهنده بود.درقرآن مجیدذكر انجیل آمده است،انجیلی كه به حضرت مسیح علیه السلام سپرده شد،نه آنچه بعدازایشان به عنوان زندگینامه ی مسیح نگاشته شده است.ولی این انجیل كجاست؟

((و قفینا علی آثارهم بعیسی بن مریم مصدقاً لما بین یدیه وآتیناه الانجیل فیه هدیً و نور و مصدقاً لما بین یدیه من التوراه و هدیً و موعظه للمتقین))[2]؛و به دنبال آنان (یعنی پیغمبران پیشین)،عیسی پسر مریم را بر راه و روش ایشان فرستادیم كه تصدیق كننده ی توراتی بود كه پیش از او فرستاده شده بود،و برای اوانجیل نازل كردیم كه درآن رهنمودی(به سوی حق)و نوری(زداینده ی تاریكیهای جهل ونادانی،وپرتواندازبراحكام الهی)بود،و تورات را تصدیق می كردكه پیش از آن نازل شده بودو برای پرهیزگاران راهنما وپند دهنده بود.درقرآن مجیدذكر انجیل آمده است،انجیلی كه به حضرت مسیح علیه السلام سپرده شد،نه آنچه بعدازایشان به عنوان زندگینامه ی مسیح نگاشته شده است.ولی این انجیل كجاست؟

در پاسخ به این پرسش موسیو ایتن دینیه-از علمای مسیحی كه به اسلام گرویده است-می گوید : ((در این باره شكی نیست كه الله تعالی بر حضرت عیسی علیه السلام انجیل را به زبان او و قومش نازل كرد،ولی آن انجیل ضایع شدیا ضایع گردانیده شد و ازآن هیچ

نشانه ای نماند و به جای آن مردم چهار((تاْلیفات))را ازآن خود كردند در حالیكه صحت و نسبت تاریخی آن خیلی مشكوك است. و به زبان یونانی است در صورتیكه زبان حضرت عیسی سامی بود و با یونانی خیلی فرق داشت. وعلاوه این تاریخ ترجمه و مترجمین همه اناجیل مجهول اند))[3]

وآنچه امروزه دردسترس است طبق ادعای نصاری به وسیله ی الهام نوشته شده است،ولی حقیقت الهام چیست؟ومراد از الهامی بودن این اناجیل چیست؟ هورن–یكی ازمفسران انجیل – الهام را چنین تعریف می كند: ((رمانیكه گفته میشود گفته های كتابهای مقدس از طرف خداوند وحی شده است،مطلب این بیست كه تمام حروف و عبارات به عینه ازطرف الله الهام شده اند،بلكه از اختلاف بیانشان معلوم  می شود كه به  ایشان اجازه  داده شده كه حسب طبایع،عادات و تعبیر خود بنویسند و علم الهام مانند علوم رسمی دیگربه كار رفته است وچنین برداشت نشود كه بیان هر امرو فیصله ی هر حكم به آنها الهام شده است.))[4]

اناجیل نزد خود نصاری مورد اختلاف است ؛چنانكه از الگزیدر – نزد علما ی پروتستان كتاب بزرگ و معتبری است – هنری واسكات در جلدآخرتفسیر خود نقل می كند: لازم نیست هر حرفی را كه نبی می گویدالهامی یاقانونی باشد و از الهامی بودن بعضی از كتابهای سلیمان لازم  نمی آید كه هر چه  او گفته است  الهامی باشد و این سخن باید مد نظر باشد كه بعضی از مطالب مخصوص به انبیاء و حواریون الهام شده اند .[5] ولی در  واقع آنچه نگاشته اند نه تنها  الهام نیست بلكه كذب و  افتراء است همانگونه كه  ابو  محمد عبدالله الترجمان المیورقی متوفی سال832 ه‍ كه از مسیحیت برگشته و به اسلام مشرف شده است،در كتاب((تحفه الاریب فی الرد علی اهل الصلیب))می نویسد: ((كسانیكه انجیلها را نوشته اند در موارد زیادی اختلاف دارندواین دلیل بردروغشان است واگربرحق می بودند در هیچ چیزی اختلاف نداشتند،همانگونه كه خداوند متعال در كتاب عزیز خود بر صفی خود محمد صلی الله علیه وسلم نازل كرده است می فرماید: ((و لو كان من عندغیر الله لوجدوا فبه اختلافاً كثیراً))[6]واختلاف را دلیل بر نسبت دروغ به الله قرار داده اند[7]

نیز وقایع ذكر شده در اناجیل،خود افتراء بودن آنها را می رساند.به عنوان مثال: داستان شراب نوشیدن حضرت نوح علیه السلام در ((سفر تكوین،باب نهم)) چنین آمده است: وپسران نوح كه از كشتی بیرون آمدند سام وحام و یافث بودند و حام پدر كنعان است اینانند سه پسر نوح و از ایشان تمامی جهان منشعب شد و نوح به فلاحت زمین شروع كرد و تاكستانی غرس نمود و شرابی نوشیده ومست شدودر خیمه خودعریان گردید وحام پدر كنعان برهنگی پدر خود را دید و دو برادرخود رابیرون خبر داد وسام و یافث ردا را گرفته بر كتف خودانداختندو سپس پیش رفته برهنگی پدر خود را پوشانیدند ورود ایشان باز پس بود كه برهنگی خود ر ا ندیدند.ونوح از مستی خود بهوش آمد دریافت كه پسر كهترش با وی چه كرده بود سپس گفت كنعان ملعون باد برادران خود را بنده ی بندگان باشد))[8]

در اینجا تصریح است به اینكه شراب نوشیدن وبیهوش و عریان شد و عجیب اینكه مرتكب گناه نگاه كردن به عورت پدر خود ، حام ( ابو كنعان)است و لعنت متوجه فرزندش كنعان می شودومواخذه ی فرزندش به جرم پدر خلاف عدل است چنانچه در باب 18آیه20كتاب ((حزقیال))چنین آمده است((هركه گناه كند او خواهد مرد ، پسر متحمل گناه پدرش نخواهدبو  پدرمتحمل گناه پسرش نخواهد بود. عدالت مردعادل بر خودش خواهد بود و شرارت مرد شریربرخودش خواهدبود.))آیا با وجود بیان چنین مطلبی در حق یك نبی-در در مورد انبیای دیگر نیز نیز چیزهایی گفته شده كه یك انسان عادی نیز از بیانشان شرم می كند- وبا وجود تناقص و اختلاف چگونه می توان گفت انجیل موجود كتاب الهامی است!!!   

با عرض پوزش




(متاسفانه میهن بلاگ نمیتواند تمام مطالب را ساپورت کند برای دیدن تمامی مطلب بر روی لینک زیر کلیک کنید.)






نوع مطلب :
برچسب ها : مسیحیت، ادوار، تاریخی،