تبلیغات
حسینی وبلاگ - روانشناسی دینی
 
درباره وبلاگ


با سلام از اینکه مارا انتخاب نموده اید ممنونیم.ما(گروه وبلاگ نویسی حسینی)در صددیم به بهترین نوع در ارائه ی مسائل دینی و فرهنگی در خدمت شما باشیم.غرض ما از راه اندازی وبلاگ روشن تر کردن ذهن خوانندگان درباره مسایل فرهنگی واسلامی و ترویج فرهنگ صحیح اسلامی در جامعه است.از آن لحاظ ما در یک کشور جهان سوم زندگی میکنیم ودین امری بدیهی در جامعه ماست و تبلیغات گسترده ای برای دین ستیزی در این کشورها اعمال شده برآن شدیم با حرکتی بسیار میانه روانه ،نه تند خو و نه کند رفتار به بررسی این مسایل بپردازیم.مطمئنم که بازدید کننده های همیشگی ما این را میدانند و بر این گفته صحه میگذارند.در این مدت که در اینترنت گشت میکنید با ما باشید و با نظراتتان مارا در این امر خیر یاری دهید.

مدیر وبلاگ : محمد حسینی
نظرسنجی
نظر شما درمورد حسینی وبلاگ چیست؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
hossainee.mihanblog.com
حسینی وبلاگ
سلام باعرض پوزش بدلیل بروز نشدن وبلاگ،ما (گروه وبلاگ نویسی حسینی)در اپحال انجام یک عمل بسیار بزرگ هستیم. برایمان دعا کنید.با خبر
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
یکشنبه 9 آبان 1389 :: نویسنده : محمد حسینی

بحث وبررسی: ستّار حسینی

 

علم روانشناسی انسانها را به دو دسته تقسیم کرده است.با توجه به تفاوتها عده ای درونگرا وعده ی دگر برون گرا هستند.

برون گرا ها افراد اجتماعی هستند.و همیشه خود را جزئی از اجتماع میدانند. اما افراد درونگرا متفاوت ترند.یعنی متفکرترند و کمتر در صحنه اجتماع ظاهر میشوند.سعی دارند همیشه در خود باشند.


 

طبق تعریف علم روانشناسی شخصیت دو قسم است.

تیپ A وتیپ B .

تیپ  Aافرادی پر تحرک اند و همیشه دوست دارند کارهایشان زود تر از موقع انجام شود.یعنی بعبارت دیگر میخواهند یک گام جلوتر از زمان باشند.این افراد معمولا برونگرا هستند.اما تیپ B افرادی کند خو هستد که کارهایشان از سرعتی کم و در عین حال دقت بسیار بالایی بر خوردار است.آنان ترجیح میدهند که کار نه زود تر بلکه در وقت خود ولی با پشتوانه ای مستحکم انجام شود.که این افراد معمولا درونگرا هستند.

 

مراحل رشد روانشناسی

 

کودکی:

در این مرحله کودک جان بخش است.به اجسام واشیاءجان میبخشد.همچون صحبت با عروسکها ویا صحبت با افراد فرضی وایجاد دنیایی فرضی بر وفق مراد خود.این دوره از 3سالگی شروع میشود.

نوجوانی وجوانی:

این برهه مرحله ی طوفان زندگی است. تا حدی این طوفان شدید است که حضرت رسول (ص) میفرماید: جوانی شاخه ایست از جنون.به این معنا که ایشان رعایت حال این دوره را امر نموده اند.این دوره یعنی تغغیر وتحول در زنگی فرد از لحاظ بلوغ جسمی.که بعد از آن فرد تدریجا به بلوغ فکری نیز میرسد.

 

پیری:

در این مرحله جسم انسان و روان انسان بیش از پیش  مورد تهدید است و قابل آسیب.

 

در بین این مراحل موردی که مشترک است امکان آسیب دیدن روان افراد در هر مرحله است.برای جلوگیری از این آسیبها 2 مورد قابل ذکر است.

یک:

جلوگیری از ایجاد مشکل.یعنی  علاج واقعه قبل از وقوع.یعنی بستن راههای آسیب که خود دو مورد است:

پیشگیری مستقیم :

1-ورزش کردن 2- رژیم غذایی 3- استراحت 4- ارتباط با خدا

پیشگیری غیر مستقیم :

1- از بین بردن عوامل بیماری زا 2- دوری از مکان های اضطراب آور 3- دوری از مجالس لهو و لعب 4- پرهیز از افراد بی قانون

دو:

شاد زیستن.

 

حال موارد را از نظر اسلام بررسی کنیم.

در قسمت یک،پیشگیری مستقیم یک از راهها ورزش کردن بود که اسلام بدان اهمیت مضاعفی داده است.

بارها و بارها حضرت رسول (ص) با همسرشان عایشه (رض) مسابقه میدادند.که گاهی ایشان برنده بودند و گاهی همسرشان.علاوه بر آن حضرت همیشه به اصحاب دو،شنا،تیر اندازی،اسب سواری و سایر ورزش هارا توصیه مینمودند.حتی در برخی اسناد ذکر شده است که اصحاب فوتبال نیز میکردند.(البته نه به شیوه ی امروزی)

یکی دیگر از راهکارهارژیم غذایی بود که مداوم حضرت بر این مورد امر داشتند که معده را باید به سه قسمت تقسیم کرد.آب و نان و هوا (تنفس).ویا میگفتند که تنها ظرفی که پر کردنش مضر است معده است.

شاید بسیاری از شما این روایت را شنیده باشید که زمانی که پزشکی به مدینه می آید و بعد از مدتها پیش حضرت میرود تا دلیل عدم مراجعه مسلمانان به اورا بداند که حضرت در جواب میفرماید ما عادت اسلامیمان این است که همیشه به اندازه میخوریم و به اندازه نیز میخوابیم وبه همین دلیل است که در بین ما مریضی بسیار اندک است.

قرآن نیز براین اشاره دارد که «وَ کُلوا وَ اشرَبوا وَلا تُسرِفوا»(اعراف/31)

مورد بعدی استراحت کردن بود که در این باره خداوند مستقیم در قرآن میفرماید که «وَجَعَلنا نَومَکُم سُباتا» (نبأ/9)

«وما خواب را برای آرامش شما قرار دادیم»

 در این آیه امر استراحت و آرامش روانی در قرآن به صراحت بیان شده است.

و آخرین مورد که ارتباط با خدا است را ترجیح میدهم که در آخر توضیح دهم.

در پیشگری غیر مستقیم مواردی همچون از بین بردن عوامل بیماری زا و دوری از مکان های اضطراب آور و دوری از مجالس لهو و لعب و پرهیز از افراد بی قانون،در اسلام به صورت واضح بر آن تأکید شده است که گمان نکنم لازم به توضیح باشد.

اما در مورد ارتباط با خدا.این گزینه دارای بیشترین تأثیر در بهداشت روان است که بدلیل اهم بحث آنرا در آخر از همه مورد بحث قرار دادم.

همچنان که میدانیداسلام به نفس و روان انسانی اهمیت و توجه خاصی نموده است.با رعایت و عنایت،و با دیدی توجیهی و تربیتی به آن نگریسته است.باید دانست که تدین و دینداری برای  تکمیل نی روی وجدان،یک عنصر لازم و ضروری میباشد.زیراکه دینداری در واقع عواطف شگرف و با فضیلت همچون محبت،شوق،تواضع،شرم و امید و آرزو را بالا میبرد.و آنهارا بزرگ میگرداند.تا اینکه اگر انسان نتوانست گمشده ی کامل و والای خود را در میان اشیاء و یا  در بین مردم بیابد آنرا به طور کامل و به صورت درست وصحیح در دین بیابد.آیاتی زیاد در این باره آمده اند که نفس و روان واقعی را که ایمان واعتقاد درست آنرا به سوی کمال میرساند.خداوند میفرماید:

«اَلَّذینَ ینفِقونَ فی السَّرّآءِ والضَّرّاءِ وَالکاظِمینَ الغَیظَ وَالعافینَ عَنِ النّاسِ وَ اللهُ یحِبُّ المُحسِنینَ»(آل عمران/134)

«کسانی که در خوشی و ناخوشی در ثروتمندی وتنگدستی انفاق میکنندو به احسان و بذل وبخشش میپردازندو خشم خودرا فرو میخورند(از نیکو کارانند)وخدا نیکو کاران را دوست دارد.»

از این آیه در می یابیم که انفاق کنندگان افرادی هستند که خشم خود را فرو می خورند ودر آرامش  روانی بسر میبرند.

 «وَلِنَبلوَنَّکُم بِشَیئٍ مِنَ الخَوفِ وَالجُوعِ وَنَقصٍ مِنَ الأَموالِ وَالأَنفُُسِ وَالثَّمَراتِ وَبَشِّرِالصّابِرینَ(155) الذینَ إذا أصابَتهُم مُّصیبَةٌ قالوا إنّالِلهِ وإنّااِلَیهِ الرّاجِعونَ(156)أولئِکَ عَلَیهِمُ الصَّلَواتٌ مِن رَبِّهِم وَرَحمَةٌ وَأولئِکَ هُمُ المُهتَدونَ(157)»(بقره/155 تا 157)

«وقطعا شمارا به چیزی از (قبیل)ترس و گرسنگی وکاهش در اموال وجانها و محصولات می آزماییم.ومژده بده به بردباران (همان)کسانی که وقتی مصیبتی به آنان برسد میگویند(که)ما از خداییم و به راستی که به سوی او باز میگردیم.برایشان درود ها و رحمتی از خداوندشان باد و مسلّماً ایشان راه یافتگان (به جاده ی حق و حقیقت وطریق خیر و سعادت)هستند.»

خداوند در مورد مومنین واقعی میفرماید: «ماأصابَ مِن مُصیبَة ٍفی الأَرضِ َولافی أَنفُسِکُم إلّافی کِتابٍ ِمن قَبلِ أن نَبرَأهاإنَّ ذالِکَ عَلَی اللهِ یسیر(22) لِکَیلاتَأسَواعَلَی مافاتَکُم وَلاتَفرَحوابِماءاتاکُم وَاللهُ لایحِبُّ کُلَّ مُختالٍ فَخورٍ(23)» (حدید/22و23)

«هیچ مصیبتی نه در زمین و نه در نفسهایتان به شما نرسدمگر اینکه پیش از آفرینش زمین در کتاب(بزرگی به نام لوح المحفوظ)ثبت بوده است.واین کار برای خدا سهل استو این بدان خاطر است که تا شمابر آنچه که از دستتان رفته اندوهگین نشوید و به آنچه که به شما داده میشود شادمان (و سرمست)نشوید.که خدا افراد متکبّر و فخر فروش را دوست ندارد.»

اگر کسانی در طول عمر خودشان دچار افسردگی و یا مشکلات روانی میشوند  که دلیلش از دست دادن نعمتهای خدوند و همچنین از دست دادن  مال، جان و خویشاوندانی که دوستشان دارند و یا مصیبت دیگری می باشد .که از قبل خداوند برای آنها قرار داده و غیر از ایمان به خداوندو اعتماد به او نباشد هر کسی را دچار مشکلات روانی می کند. و افسرده و درون گرا و هم چنین در بعضی مواقع پرخاشگر ،ناامیدو بی انگیزه نسبت به زندگی می شوند. خداوند میفرماید: «قُل یاعِبادِی الَّذِینَ أسرَفُواعلَی أنفُسِهِم لاتَقنَطُوامِن رَّحمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ یغفِرُالذُّنُوبَ جَمِیعاًإِنَّهُ هُوَالغَفُورُالرَّحِیمُ) (زمر/53)

«بگو ای پیامبر ای بندگانم (ای آنان که ) در معاصی و گناه زیاده روی هم کرده اید از لطف و مرحمت خدا مأیوس و نا امید نگردبد همانا خداوند همه ی گناهان را می آمرزد چرا که او بسیار آمرزنده و مهربان است.»

و هم چنین در آیه ی دیگری می فرماید: «قالَ وَمَن یقنَطُ مِن رَّحمَةِ رَبِّهِ إلّاالضّاُلونَ» (حجر/54)

«چه کسی به جز گمراهان از رحمت پروردگار خود نو امید و مأیوس می شود؟»

آنان که روانشان خراب و بیمار می شود به خودکشی دست می زنند از رحمت خداوند مأیوس می شوند و بی پناه گاه می مانند و احساس ترس و تنهایی می کنند و گمان میبرند که هیچ راه حلی وجود ندارد غافل از این که خداوند از مشکلات او بزرگ تر است .

آمار را بررسی کنیم . در جامعه ی غیر دینی ( خصوصاً غیر از اسلام) با وجود این همه امکانات رفاهی و وسایل زندگی که در اختیار دارند روانشان بیمار است و آمار خودکشی در آن جا بسیار بالاست در حالی که در جامعه ی اسلامی این گونه نسیت اگر کسانی هم از مسلمانان یافت می شوند که خودکشی میکنند بدانید از اصل اسلام و دین آگاهی نداشته اند ودور گشته اند و فقط قالب اسلام را پنداشته اند پیامبر اکرم(ص) میفرماید: «عَجَباً لأمرِ المُؤمِنِ إنَّ أمرَهُ کُلُّهُ خَیرٌ و لَیسَ ذاکَ أحَدٍ إلّا لِلمؤمِنِ إن  اَصابَتهُ سَراءُ شَکَرَ فَکانَ خَیراً لَهُ و إن اصابَتهُ ضرّاءُ صَبَرَ  فَکانَ خَیراً لَهُ» به روایت مسلم  از صهیب

«کار شخص مؤمن مایه ی شگفتی و خوشحالی است چون تمام آن خیر و برکت می باشد و چنین امری با برکتی فقط به مؤمن واقعی اختصاص دارد. به این خاطر که اگر رفاه و خوشی به او برسد خدا را سپاسگزار است پس این کار برای او خیر است و اگر سختی و ناخوشی گرفتار گردد به رنج و مشقت آن صبر و شکیبایی می ورزد این نیز برای او خیر است .»

دین به روح و روان آدمی آرامش و اطمینان می بخشد

خداوند می فرماید:« أَلَّذِینَ آمَنُواأوتَطمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکرِاللهِ أَلابِذِکرِاللهِ تَطمَئِنُّ القُلُوبُ» (رعد/28)

«همان کسانی که ایمان اورده اند دل هایشان با یاد خدا آرام می گیرد آگاه باش که دل ها با یاد خدا آرم میگیرد.»

در آخر بحث را با این حدیث پایان میدهم که ابن عباس (رض) روایت کرده است روزی پشت سر رسول خدا (ص)  بودم خطاب به من فرمود:« یا غُلامُ إنّی اُعَلِّمُکَ کَلِماتٍ إحفَظِ اللهَ یحفَظکَ إحفَظِ اللهَ تَجِدهُ تُجاهَکَ إذا سَألتَ فَاسألِ اللهَ وَ إذا إستَعَنتَ فَاستَعِن بِاللهِ وَ اعلَم اَنَّ الامَّةَ لَوِاجتَمَعَت عَلی اَن ینفَعُکَ بِشَیئٍ لَم ینفَعُکَ إلّا بِشَیئٍ قَد کَتَبَهُ اللهُ لَکَ وَلَوِاجتَمَعوُا عَلی أن یضُرُّکَ بِشَیئٍ لَم َیضُرُّکَ إلّا بِشَیئٍ قَد کَتَبَهُ اللهُ عَلَیکَ رُفِعَتِ الأقلامُ وجَفَّتِ الصُّحُفُ»به روایت ترمذی

«ای غلام این چند جمله را به تو یاد می دهم آنها را برای همیشه به خاطر بسپار اوامر و نواهی خدا را حفظ و رعایت بنما خداوند نیز تو را از هر چیزی محفوظ می دارد خدا را به یاد داشته باش پیوسته او را در پیش روی خود می یابی هر گاه چیزی خواستی آن را فقط از خدا بخواه هر وقت کمک و یاری طلبیدی تنها از خدا کمک طلب کن بدان که اگر تمام مردم جمع شوند بر این که سودی به تو برسانند حتماً جز آن اندازه که حداوند برایت مقرر کرده است به تو سود نمی رسانند و اگر همه اجتماع کنند بر این که به تو ضرری و زیانی برسانند جز آن مقداری که خداوند به ضرر تو تعیین فرموده است نمی رسانند بنا بر این جز آن چه که حداوند اراده فرموده است هیچ کس و هیچ چیزی قادر به رساند خیر و شر نمی باشد.»     

والسّلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

دیواندره – آبان 1389






نوع مطلب : دین و مذهب، روان شناسی، 
برچسب ها : روانشناسی، دینی،