تبلیغات
حسینی وبلاگ - آیا نهج البلاغه کتابی از حضرت علی (رضی الله عنه) است؟
 
درباره وبلاگ


با سلام از اینکه مارا انتخاب نموده اید ممنونیم.ما(گروه وبلاگ نویسی حسینی)در صددیم به بهترین نوع در ارائه ی مسائل دینی و فرهنگی در خدمت شما باشیم.غرض ما از راه اندازی وبلاگ روشن تر کردن ذهن خوانندگان درباره مسایل فرهنگی واسلامی و ترویج فرهنگ صحیح اسلامی در جامعه است.از آن لحاظ ما در یک کشور جهان سوم زندگی میکنیم ودین امری بدیهی در جامعه ماست و تبلیغات گسترده ای برای دین ستیزی در این کشورها اعمال شده برآن شدیم با حرکتی بسیار میانه روانه ،نه تند خو و نه کند رفتار به بررسی این مسایل بپردازیم.مطمئنم که بازدید کننده های همیشگی ما این را میدانند و بر این گفته صحه میگذارند.در این مدت که در اینترنت گشت میکنید با ما باشید و با نظراتتان مارا در این امر خیر یاری دهید.

مدیر وبلاگ : محمد حسینی
نظرسنجی
نظر شما درمورد حسینی وبلاگ چیست؟








آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
hossainee.mihanblog.com
حسینی وبلاگ
سلام باعرض پوزش بدلیل بروز نشدن وبلاگ،ما (گروه وبلاگ نویسی حسینی)در اپحال انجام یک عمل بسیار بزرگ هستیم. برایمان دعا کنید.با خبر
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM







آیا نهج البلاغه کتابی از حضرت علی (رضی الله عنه)  است؟
آن چه از نهج البلاغه می دانیم این است که نهج البلاغه مجموعه ای از خطبه ها و نامه های حضرت علی (رضی الله عنه) به کارگزاران و بعضا دشمنانش و در کنار آن پندها و اندرزها برای فرزندان و نزدیکانش است. نهج البلاغه موجود در دست مسلمانان با تلاش سید رضی در قرن پنجم هجری جمع آوری شده است و تا کنون بارها به زبان فارسی ترجمه شده است. از آن جا که حضرت علی (رضی الله عنه) از صحابه بزرگ رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و نزد اهل سنت و اهل تشیع از احترام ویژه ای برخوردار است، سخنان و نامه های منسوب به او همواره مورد توجه بزرگان این دو مذاهب بوده است ......


آیا نهج البلاغه کتابی از حضرت علی (رضی الله عنه)  است؟
آن چه از نهج البلاغه می دانیم این است که نهج البلاغه مجموعه ای از خطبه ها و نامه های حضرت علی (رضی الله عنه) به کارگزاران و بعضا دشمنانش و در کنار آن پندها و اندرزها برای فرزندان و نزدیکانش است. نهج البلاغه موجود در دست مسلمانان با تلاش سید رضی در قرن پنجم هجری جمع آوری شده است و تا کنون بارها به زبان فارسی ترجمه شده است. از آن جا که حضرت علی (رضی الله عنه) از صحابه بزرگ رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و نزد اهل سنت و اهل تشیع از احترام ویژه ای برخوردار است، سخنان و نامه های منسوب به او همواره مورد توجه بزرگان این دو مذاهب بوده است ......
آیا نهج البلاغه کتابی از حضرت علی (رضی الله عنه)  است؟
آن چه از نهج البلاغه می دانیم این است که نهج البلاغه مجموعه ای از خطبه ها و نامه های حضرت علی (رضی الله عنه) به کارگزاران و بعضا دشمنانش و در کنار آن پندها و اندرزها برای فرزندان و نزدیکانش است. نهج البلاغه موجود در دست مسلمانان با تلاش سید رضی در قرن پنجم هجری جمع آوری شده است و تا کنون بارها به زبان فارسی ترجمه شده است. از آن جا که حضرت علی (رضی الله عنه) از صحابه بزرگ رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) و نزد اهل سنت و اهل تشیع از احترام ویژه ای برخوردار است، سخنان و نامه های منسوب به او همواره مورد توجه بزرگان این دو مذاهب بوده است. به طوری که شرحی که ابن ابی الحدید معتزلی از اهل سنت بر نهج البلاغه نوشته است جامع ترین شرح و تفسیر بر این کتاب است. با وجود احترامی که از طرفداران این دو مذهب در طول تاریخ برای نهج البلاغه وجود داشته است این کتاب کمتر در مبانی فقهی مورد توجه قرار گرفته است. اساسی ترین شبهه ای که به نهج البلاغه وارد است این است که سند مطالب و احادیث آن چیست؟ حضرت علی (رضی الله عنه) در قرن اول هجری می زیسته است حال این که سید رضی در قرن پنجم.
سید رضی بعد از جمع آوری نامه ها و خطبه های حضرت علی (رضی الله عنه) بیان نکرده که این مطالب از کجا و با چه سندی به دست آورده است؟ می دانیم که در کتب حدیثی سند اهمیت مهمی در میزان صحت یک حدیث دارد و در واقع این سند حدیث راویان آن است که درجه اعتبار آن را مشخص می کنند، لذا شیعه و سنی اتفاق نظر دارند که احادیث زیادی وجود دارند که مورد توجه عوام هستند اما این احادیث به دلیل ضعف سند یا راوی، مورد اعتنا و قابل اعتماد نیستند. ممکن است شیعه و سنی در صحت یا عدم صحت برخی احادیث اختلاف نظر داشته باشند اما علمای دو طرف اتفاق نظر دارند که احادیث باید بر اساس اسناد آن بررسی و درجه بندی شود. اگر این موضوع علمی را که از اهمیت بالای نزد فقها برخوردار است ملاک قرار دهیم، به این نتیجه می رسیم که سید رضی یک محدث نبوده و ادعایی هم در این خصوص نداشته است. او مجموعه ای از خطابه و سخنان حضرت علی (رضی الله عنه) که پراکنده بوده است در زمان خود جمع آوری کرده است. در این جمع آوری او به نقد و بررسی و صحت آن ها نپرداخته است. از طرفی او در عراق می زیسته است و برای جمع آوری نامه ها و خطابه های حضرت علی (رضی الله عنه) به دیگر سرزمین ها مثل حجاز سفر نکرده است و از آن جا که اولاد و پیروان حضرت علی (رضی الله عنه) بعد از تحکیم حکومت امویان و بعد از آن عباسیان در مناطق مختلف جهان اسلام پراکنده شدند، سید رضی برای درک و استخراج دقیق خطابه و نامه ها به سرزمین های مختلف سفر نکرده است لذا نمی توان ادعا کرد که نهج البلاغه تمام سخنان و مکاتبات حضرت علی (رضی الله عنه) است؛ چرا که بخشی از این میراث همراه با نوادگان و پیروان حضرت علی (رضی الله عنه) در سراسر جهان اسلام پراکنده شده است. چون نهج البلاغه فاقد سند است، پس صحت و سقم آن قابل ارزیابی نمی باشد، لذا غالب علما در خصوص آن جانب احتیاط را گرفته اند و در مورد درستی مطالب آن و این که سخنان واقعی حضرت علی (رضی الله عنه) است یا این که در طول قرن ها به دلیل عدم ثبت آن توسط افراد شناخته شده یا ناشناخته دچار تغییر یا تحریف شده است سکوت کرده اند.
در نهج البلاغه پندها، اندرزها، دیدگاه های خداشناسی، توصیه های اخلااقی فراوانی وجود دارد که در نوع خود بسیار زیبا و برای مسلمانان نجات بخش است. غالب این سخنان در معنی و مضمون با احادیث موثق نبوی (صلی الله علیه وآله وسلم) هم خوانی دارد. اما در نهج البلاغه می توان مجموعه ای از تناقضات را دید که این تناقضات را می توان دلیلی بر دخالت نظرات شخصی و تفسیر افراد مختلف از سخنان حضرت علی (رضی الله عنه) در طول تاریخ تلقی کرد که سید رضی بدون ارزیابی صحت هر یک از آن ها یا برتری دادن یکی بر دیگری آن ها را جمع آوری نموده است.
شاید مهمترین نکته در این تناقض ها موضع حضرت علی (رضی الله عنه) در مورد خلفای راشدین باشد. اکنون شیعه و سنی می توانند برای اثبات عقیده خود در مورد مساله خلافت به نهج البلاغه مراجعه کنند و هر یک با بیانی شفاف و صریح نظر خود را ثابت کنند. آیا می توان پذیرفت که حضرت علی (رضی الله عنه) دو موضع کاملا متضاد در مورد خلفاء قبلی خود داشته است و بر سردرگمی پیروان خود در مورد خلفاء افزود است؟ به عنوان مثال، در برخی از خطبه های حضرت علی (رضی الله عنه) از خلفاء قبل به عنوان غاصب و با بدترین عبارات یاد می شود که این عبارات اولا با توصیه های حضرت علی (رضی الله عنه) به پیروانش در مورد رعایت اخلاق و عدم توهین حتی به دشمنان و کسانی به آن ها در حال جنگ مستقیم بوده است (مثال معاویه (رضی الله عنه)) همخوانی ندارد و از طرفی در نهج البلاغه به صلاحیت خلافت خلفاء قبلی و مشروعیت نظر شورای مسلمین که ابوبکر (رضی الله عنه)، عمر (رضی الله عنه) و عثمان (رضی الله عنه) را انتخاب نموده اند اشاره می شود و حضرت علی (رضی الله عنه) می گوید: اگر کسی نتیجه این شورا را نپذیرفت باید جنگ آن شتافت (نامه 6 نهج البلاغه). علی (رضی الله عنه) با استناد به این نامه به جنگ معاویه (رضی الله عنه) می رود و هر گونه مخالفتی را علیه خلفاء قبل از خود غیر شرعی اعلام می کند.
اهل تشیع که نگاهی توأم با تقدس به نهج البلاغه دارند و به دلیل انتساب این مطالب به حضرت علی (رضی الله عنه) در قبال سند و صحت محتوای آن سکوت می کنند، از تفسیر چنین سخنانی از حضرت علی (رضی الله عنه) در نهج البلاغه خودداری کرده و از کنار آن بدون توضیح می گذرند.
 یکی دیگر از مسائلی که در نهج البلاغه مطرح است استفاده از جملات و ساختار ادبی است که در زبان عرب در زمان حضرت علی (رضی الله عنه) مرسوم نبوده بلکه در قرون بعدی متداول شده است. لذا از دیدگاه زبان شناسان و ادباء متن نهج البلاغه معجونی از جملات ادبی متعلق به زمان های مختلف تاریخی است و این خود دلیلی است که بسیاری از این جملات، دیدگاه های پیروان حضرت علی (رضی الله عنه) در طول قرن های بعدی بوده است که در خوش بینانه ترین حالت سخنان حضرت علی (رضی الله عنه) را مستقیم نشنیده اند، بلکه آن را از دیگران شنیده اند و سپس بر اساس نظر و تفسیر خود به نام سخن حضرت علی (رض) بیان کرده اند، ولی به هر حال اصل عبارات متعلق به شخص حضرت علی (رضی الله عنه) نمی باشد.
 یکی از نکات قابل توجه در نهج البلاغه سادگی آن در بیان مطالب سیاسی، اخلاقی و دینی است. نهج البلاغه در عصری تدوین شده که اختلافات فرقه ای در جهان اسلام در حال شک گیری بوده است و به عبارتی مذاهب مختلف هنوز پایه های اولیه خود را مشخص می کردند. لذا در نهج البلاغه به عصمت، غدیر خم، امامت و جانشینی پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)، امامان بعدی، شهادت حضرت فاطمه و... هیچ اشاره ای نشده است. بلکه انتقادات حضرت علی (رضی الله عنه) تنها به رعایت نکردن حق بنی هاشم و سهیم نکردن آن ها در امر خلافت بعضا عدم مشورت با او باز می گردد.
با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گیری کرد که نه می توان نهج البلاغه را به طور یقین تایید کرد و نه به طور کامل رد کرد بلکه نهج البلاغه مجموعه آراء و سخنان و نامه های حضرت علی (رضی الله عنه) است که برخی از آن واقعا متعلق به ایشان است و برخی دیگر در طول تاریخ و توسط افراد به ایشان منسوب شده است، بدون این که واقعا سخنان علی (رضی الله عنه) باشد و چون فاقد سند مشخص است و راویان آن و کسانی که آن را مستقیم از حضرت علی (رضی الله عنه) شنیده اند و آن را برای نسل های بعدی نقل کرده اند تا بعد از چند نسل و گذر سه قرن به سید رضی برسد، مشخص نیستند هیچ محدثی نمی تواند در مورد صحت آن نظر دهد.
منبع:بیان




نوع مطلب : دین و مذهب، 
برچسب ها : نهج البلاغه، صحت آن، تناقض در آن، شریف رضی،